Hösten 2024 Kalendarium

Förbjuden kulturvecka: Är din samtid ett framtida kulturarv?

Bild ur privat arkiv

Datum: 16 oktober 2024
Plats: Röda rummet och Novell, Malmö Stadsbibliotek (Kung Oscars väg 11; se karta här)
Tid: 17:30-19:00  i Röda rummet samt 19:00-20:00 på Novell.
Målgrupp: ungdomar och vuxna

Vilka spår lämnar du efter dig och vad skulle du vilja bevara för framtiden? Under hösten utforskar Historieverkstad Malmö hur vår vardag kan bli historia, och vilka saker och minnen vi för vidare till nästkommande generationer.

Röda rummet 17:30-19:00

Vilka är utmaningarna med att göra ett urval? Vems samtid är värd att bevaras i en komplex och mångfaldsrik stad som Malmö? Delta i mötet med lokala kulturarvsbevarare, som berättar om sina uppdrag och kulturarv under hot.

17.30 | Malmö kulturförvaltning hälsar välkommen
Malmös kulturarvschefer inleder och berättar mer om sina institutioners uppdrag. Med stadsarkivarie Suzanne Sandberg, stadsbibliotekarie Åsa Sandström, Malmö museums chef Biljana Topalova-Casadiego, samt konstmuseets chef Kirse Junge-Stevnsborg.

18.00 | Ortens melodi
Illari Jozwikowska, är poet från Malmö, Lindängen. Hon har skrivit hela sitt liv, men sedan två år tillbaka började hon dela med sig av sin poesi. År 2022 tävlade Illari i Ortens bästa poet och landade på andra platsen i Sverige. Detta år tävlar hon igen, och håller annars workshops, föreläsningar och uppläsningar av poesi runt om i landet.

18.10 | Vem bestämmer vad som är värt att bevara?
Stadsarkivarie Suzanne Sandberg tar flera gånger om året beslut om vad som är värt att bevara av Malmö stads skrivna kulturarv. Efter en kort historisk inflygning kommer hon visa de verktyg och den metod som staden valt att utgå från vid den svåraste uppgiften en arkivarie har att utföra – att radera källmaterial.

18.25 | När historien skaver – att ifrågasätta dominanta berättelser
Vad är dominanta berättelser och hur kan vi gå tillväga för att ifrågasätta dem? I sina forskningsprojekt om politiska aktivister och rörelser i Sverige, Storbritannien och Sydafrika har Emma Lundin använt muntlig historia för att ifrågasätta tillrättalagda versioner av historien. Hon kommer prata om vikten av att lyssna och ge utrymme till fler än de som hörs mest. Emma Lundin är fil. dr. lektor i historia vid Malmö universitet där hon forskar om politiska organisationer och aktivister i Sverige, Sydafrika och Storbritannien.

18.40 | Panelsamtal om vems samtid som får plats i framtidens kulturarv med Henric Wollmér-Persson (museivärd på Malmö konstmuseum), Illari Jozwikowska, Emma Lundin och Suzanne Sandberg.

Historieverkstad Malmö 19:00-20:00

Är din samtid framtidens kulturarv? Historieverkstad Malmö och Institutet för studier i Malmös historia bjuder in till samtal och möten på temat Framtida kulturarv. Vad tycker du är viktigt i din samtid och närhet och vill du föra det vidare till kommande generationer? Dela med dig av dina tankar och lyssna på andras. Vi bjuder på kvällsfika!

20:00 | A Night with Buddha – Echoes of Silence
Installation med projektion av de två största buddhastatyerna – statyer som talibanerna sprängde i Bamiyandalen i Afghanistan 2001. Läs mer här

Historieverkstad Malmö genomförs i samarbete med Institutionen för samhälle, kultur och identitet samt Institutet för studier i Malmös historia vid Malmö universitet och är en del av Förbjuden kulturvecka: 14–20 oktober arrangerar Malmö Stad Förbjuden kulturvecka som belyser konstnärlig frihet och censur genom kultur som någon gång, någonstans och av någon anledning censurerats, förbjudits eller bannlysts.